Saturday, March 28, 2009

Death in the Clouds


「車内で、リクライニングシートを倒す時は必ず一言後ろの人に声をかけてください。そういった小さな思いやりが旅を楽しい物にしてくれます。そう、やっぱり旅はたのしなくちゃいけません、旅は。。。」 - 古畑任三郎、『殺人列車』

"Zeg het zeker even tegen de persoon achter je wanneer je met je stoel naar achteren leunt in de trein. Het maar een beetje attent zijn maakt een reis al tot iets leuks. Juist, ze moeten vermakelijk zijn, reizen..." - Furuhata Ninzaburou, "Moordtrein"

Vliegtuigen zijn eigenlijk behoorlijk veilige vliegende metalen dozen. Natuurlijk kan een achtergelaten schrijfmap zoiets opleveren (The Accidents is een fantastische manga), maar over het algemeen kan ik me veiliger wanen in het vliegtuig dan in het autoverkeer. Gelukkig dat Martin me met zijn expertise van vliegtuigen altijd attent er op wijst dat je hartstikke dood gaat als het dan fout gaat. Maar eigenlijk vrees ik slecht vliegtuigeten en lange, lange vluchten meer.

Binnen het vliegtuig is het ook vrij veilig. In detective literatuur dan. Ik kan me op het moment slechts vier verhalen herinneren met een vliegtuig als plaats delict. Dat terwijl het juist een mooie plaats is voor een moord: aangezien het nogal moeilijk is om (levend) van een vliegend toestel weg te komen, is het eigenlijk een locked room, dat mogelijkheden biedt voor een Queensiaanse zoektocht naar het moordwapen.

Agatha Christie's Death in the Clouds is natuurlijk het eerste wat bij me opkomt als het gaat om vliegtuigmoorden, een redelijke leuk Christie wat het meteen een goede detective maakt, waarin een vrouw tijdens een vlucht wordt vergiftigd en een bizar moordwapen in de vorm van een dart wordt gevonden. Een Hercule Poirot verhaal, dus gegarandeerd een leuke uitdaging voor the little grey cells en ook nog eens memorabel omdat Christie een fout had gemaakt met de lengte van een blaaspijp, waar ze zelf ook nog naar refereert in latere boeken.

Een tweede is uit de manga Detective Conan (名探偵コナン: 21.4-21.7), waarin een man dood wordt gevonden in het toilet in het vliegtuig met een vreemde nekwond. Memorabel verhaal vanwege hoe het wordt geïntroduceerd (tegen het einde van het hoofdstuk kom je erachter dat het een flashback is), maar de uiteindelijk oplossing is ook erg origineel. Wat me eraan herinnert, op deze manier kom je alsnog met een moordwapen langs de douane, denk ik.... Oh, en de achtste Detective Conan film, Magician of the Silver Sky, had ook een moord in het vliegtuig, maar naast dat het een gifmoord was, kan ik me er weinig van herinneren....

Tenslotte bevat de aflevering "追いつまられて" (Oitsumararete: "Opgejaagd") van de (absoluut fantastische) Japanse serie Furuhata Ninzaburou (古畑任三郎)ook een moord op het toilet in het vliegtuig. Omdat Furuhata een omgekeerde detective is, ging de aflevering voornamelijk over de hilarische pogingen van de dader om niet verdacht te lijken en deed alsof hij iemand van de crew was tegenover reizigers en tegenover de crew weer een gewone reiziger moest lijken. Sherlock Holmes had natuurlijk gelijk, kijk voor een eerste indruk naar de broeken en schonen van personen: piloten lopen over het algemeen niet op sloffen door het vliegtuig.

Verder kan ik me geen andere vliegtuigmoorden herinneren. Wat dus in totaal best weinig is. Als je nagaat hoeveel moorden in treinen worden gepleegd (Murder on the Orient Express, The Tragedy of X, 背信の交点 (シザーズクロッシング) ("Caesar's Crossing"), 殺人列車 (Satsujin Ressha: "Moordtrein"), 超特急(エベントトレイン)「つばめ号」殺人事件 (Event Train Tsubamegou Satsujin Jiken: "Moordzaak op de Event Train Tsubame"), om maar nog niet eens te beginnen over de werken van Nishimura Kyoutarou), dan is een vliegtuig absoluut een veilig transportmiddel.

De zesde van April verwacht ik geen moord tijdens de vlucht, wel vies eten.

1 comment :

  1. Laat mij dat lijstje met vliegtuigmoorden eens aanvullen:

    Stuart Palmer’s The Puzzle of the Pepper Tree, waarin een man sterft tijdens een korte vliegreis van het vaste land naar een zonnig vakantie eiland (met als bonus een plattegrond van het vliegtuig!).

    C. Daly King’s Obelists Fly High. Ik heb nog niet het geluk gehad om deze titel aan mijn verzameling toe te kunnen voegen, maar ik weet dat vrijwel het gehele verhaal zich afspeelt tussen de wolken.

    Peter Tremayne’s Murder in the Air is een kort verhaal over een locked room moord op grote hoogte (wederom eentje in het toilet).

    Murder, She Wrote en Baantjer hebben ook beide een aflevering gehad over een vliegreis met fatale afloop.

    Er zijn vast nog wel een paar die ik vergeten ben of nog niet heb ontdekt. ;-)

    Aniway...

    Veel plezier in Japan! En vergeet ook niet af en toe het detectivetopic te updaten, met je nieuwste ontdekkingen en laatste aanwinsten.

    TomCat.

    ReplyDelete